De grootste CV blunders

mycvJe hebt je CV opgesteld met een prachtige lay-out. Je hebt je naam vet gedrukt, groot genoeg om op te vallen in de massa. Je hebt hem eindeloos gelezen, op taal- en schrijffouten nagelezen en gecorrigeerd. Je hebt zelfs originele (en natuurlijk essentiële) informatie toegevoegd over waarom jij de juiste persoon bent voor de baan – maar ben je niet te ver gegaan?

In een recent onderzoek van JobbingMall maken personeelsmanagers en HR-specialisten uit het hele land melding van de vreemdste CV-blunders die ze hebben meegemaakt in hun loopbaan. Enkele van de belangrijkste in het onderzoek gemelde fouten zijn:

  • Een sollicitant stuurde een brief van haar moeder mee.
    Een sollicitant meldde dat hij slechts beperkt beschikbaar was, omdat vrijdag, zaterdag en zondag zijn “drinkdagen” waren.
    Een sollicitant verklaarde dat hij graag naakt werkte.
    Een sollicitant verklaarde een arrestatie zo: “We hadden een varken gestolen, maar het was echt maar een kleintje.”
    Een sollicitant tekende op de envelop een plaatje van een auto en kondigde aan dat dat een cadeautje was voor de personeelsmanager.
    Een sollicitant legde uit dat hij een onderbreking had in zijn loopbaan omdat hij drie maanden nodig had gehad om de dood van zijn poes te verwerken.

Werkgevers hebben waardering voor creativiteit in CV’s, want stapels CV’s doorworstelen kan soms een eentonig karwei zijn. Het is echter belangrijk het juiste evenwicht te vinden tussen creativiteit en professionalisme. Je wilt gezien worden als een unieke persoon, maar ook als iemand met nuttige ervaring die het bedrijf extra waarde kan geven.

Het doel van een creatieve CV is duurzame indruk te maken, maar je wilt wel dat het een positieve indruk is. Weet je niet zeker wat de impact van jouw CV is? Probeer je CV door een professional te laten beoordelen … gratis. Werkzoekenden kunnen naar jobbingmall.nl gaan, hun CV opsturen en bijna onmiddellijk feedback krijgen over hoe ze hun kansen kunnen vergroten.

Hier volgen vier trefzekere adviezen om te zorgen dat je CV een goede indruk maakt.

1. Je privé-leven is … privé.
Een sollicitant vertelde dat hij zijn zomervakanties doorbracht op het familiejacht bij Grand Cayman eiland, terwijl een ander de medische antecedenten van zijn familie bijvoegde. Personeelsmanagers hebben niets te maken met persoonlijke gegevens zoals je taillemaat of waar je je zomervakanties doorbrengt. Verstrek liever informatie over activiteiten die verband houden met je werk, zoals lidmaatschap van vakorganisaties en vrijwilligerswerk.

2. Eenvoudig. Duidelijk. Professioneel.
Een CV opsturen op lichtblauw papier met beertjes langs de rand (zoals een sollicitant deed), zal alleen maar eigenaardig gevonden worden. De drie hoofdkenmerken waaraan de opmaak van je CV moet voldoen zijn: eenvoudig, duidelijk en professioneel. Presenteer in plaats van een CV met een flitsende lay-out op papier met kunstige randjes en grafiek, een clean CV met een duidelijke lay-out met titels en opsommingstekens.Gebruik om de aandacht van de personeelsmanager te trekken krachtige termen, zoals ‘bereikt’ en ‘geslaagd’, en vermijd ongebruikelijke lettertypen en kleuren.

3. Speel met lettergroottes.
Als je solliciteert naar een baan in de verkoop, is het niet relevant dat je de nadruk legt op ervaring die er niets mee te maken heeft, zoals onderwijs of automatisering. Je moet niet alleen je prestaties en je vakgebonden ervaring in de schijnwerpers zetten, maar ook meetbare resultaten vermelden. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om te verklaren dat je verkoopervaring hebt, maar werkgevers zullen meer belangstelling tonen als je zegt dat je verantwoordelijk was voor een stijging van 10 procent van de totale verkoop.

Opmerking: een foto van jezelf bijvoegen in cheerleader-tenue, zoals een sollicitant deed, is ook niet echt relevant.

4. Twee paar ogen zien meer dan één.
Vraag, als je zelf je Cv een paar keer zorgvuldig hebt doorgelezen, of iemand anders er nog eens naar wil kijken. Een tweede paar ogen ziet misschien fouten die je over het hoofd hebt gezien en iemand anders heeft misschien ideeën om je CV te verbeteren.

Rosemary Haefner
logoRosemary Haefner is Vice President Human Resources bij CareerBuilder.com. Zij is een expert op het gebied van wervingstrends en -tactieken, sollicitantengedrag, problemen op de werkplek, werknemersattitudes en HR-initiatieven.

 

foto: “Can I leave my CV?” by Lucas Modena